Εκδήλωση τιμής και Μνήμης στον αρχαιολόγο Γιώργο Δεσπίνη

Στο ολόλευκο εκκλησάκι του Αγίου Νικολάου του Καλοκαιρινού, στον Πάνορμο της Τήνου, επέλεξε το Πολιτιστικό και Πνευματικό Κέντρο «Γιαννούλης Χαλεπάς» να τιμήσει τον Γιώργο Δεσπίνη, έναν από  τους κορυφαίους αρχαιολόγους και ερευνητές με διεθνή αναγνώριση. Και ο λόγος; Ο Γιώργος Δεσπίνης γεννήθηκε στον Πύργο της Τήνου στις 16 Απριλίου του 1936. Και ο Πάνορμος ήταν το καταφύγιο του. Ο αγαπημένος του τόπος όπου έβρισκε την γαλήνη στα τελευταία χρόνια της ζωής του μα και νωρίτερα, στις διακοπές του όπου ηρεμούσε και αντάμωνε με τους απλούς συμπατριώτες τους και τους ψαράδες του Πανόρμου.

Η Κέλλυ Κουναλάκη και η Εύη Μάμαλη μιλούν για το «Ταίρι» και το «Ασυναίσθημα»

Στην παιδική γωνιά της 14ης Διεθνούς Έκθεσης βιβλίου, παρουσιάστηκαν στο αναγνωστικό κοινό τα βιβλία της Κέλλυ Κουναλάκη και της Εύης Μάμαλη, το «Ταίρι» και το «Ασυναίσθημα», από τις εκδόσεις «Βακχικόν». Η μια συγγραφέας πήρε συνέντευξη από την άλλη, κάνοντας την παρουσίαση ακόμη πιο ενδιαφέρουσα.

«Οι μαγεμένες», της Μαίρης Κόντζογλου

«Σβήνοντας ένα κομμάτι από το παρελθόν είναι σαν να σβήνεις και ένα αντίστοιχο κομμάτι από το μέλλον».
Σεφέρης Γιώργος

Με την Μαίρη Κόντζογλου και το βιβλίο της «Οι μαγεμένες» από τις εκδόσεις Μεταίχμιο έκλεισε τον κύκλο βιβλιοπαρουσιάσεων το βιβλιοπωλείο «Μάτι», στην Κατερίνη.

Η συγγραφέας, μετά «ΤΑ ΠΑΛΙΑ ΑΣΗΜΙΑ», ήρθε να μας παρουσιάσει και να μας γοητεύσει με μια άγνωστη ιστορία για τον περισσότερο κόσμο.

 

«Βρωμοθήλυκα της ιστορίας», της Ελένης Στασινού

 

Στην αίθουσα του Νότου παρουσιάστηκε το Σάββατο 13 Μαΐου, το βιβλίο της Ελένης Στασινού«Βρωμοθήλυκα της ιστορίας» από τις εκδόσεις Γκοβόστη. Για την συγγραφέα μίλησαν ο συγγραφέας Βασίλης Μόσχης, ο βιβλιοκριτικός Κωνσταντίνος Μπούρας και η Άννα Πατέρα, διαχειρίστρια της σελίδας «Με  αρέσει το βιβλίο ΑΦΟΥ» στο facebook.  

Μα τούτοι ‘δω οι Έλληνες, αν και χρόνια σε σκλαβιά, βγάζανε απ’ το αίμα τους μια φρεσκάδα σαν αέρα θαλασσινό, που σε ξανάνιωνε. Αυτό είναι, συμπεραίνει μέσα του ο Αλία. Ο ανοιξιάτικος καιρός που έχει γεμίσει χρώμα και δύναμη τους άντρες και τις γυναίκες. Λιγοστές, αλήθεια, μα φορτωμένες τόσα γιορτάνια να καμπανίζουν χαρούμενα λες κι είναι άλλες τόσες. Βάζω στοίχημα πως σαν ξεσηκωθούνε οι Έλληνες, Άνοιξη θα ‘ναι. Θα φουσκώσει μέσα τους η εποχή και τότε, ποτάμι αφρισμένο θα αφανίσει τα πάντα στο διάβα του, σκέφτεται και απορεί αν είναι αυτός Λαλιώτικος τρόπος σκέψης.

 

Ο συγγραφέας Βασίλης Μόσχης με μια μεστή καθόλα κατατοπιστική και λογοτεχνική ανάλυση είπε μεταξύ άλλων για το βιβλίο: «Μη βιαστείτε να βγάλετε συμπεράσματα από τον τίτλο του βιβλίου! Είναι παραπλανητικός! Τα “Βρωμοθήλυκα” δεν είναι παρά η αντίδραση της έκπληκτης ανδρικής ματιάς!

Οι γυναίκες του βιβλίου αντιστέκονται στη δύναμη του αρσενικού που έχει εγκαθιδρύσει την δυναστεία του, βάζοντας ηθικά φράγματα που δεν επιτρέπουν αλλοιώσεις σε συμπεριφορές και απαιτήσεις. Υπάρχουν γυναίκες όμως που κατάφεραν γιατί το ήθελαν πραγματικά να αντιδράσουν και να αποκτήσουν την ιδιότητα του βρωμοθήλυκου! Άλλη μια αιώνια πάλη! Το καλό με το κακό! Το θηλυκό με το αρσενικό! Όπως στα παραμύθια!

Στα χρόνια της ελληνικής επανάστασης, ο έρωτας μεταξύ μιας Χριστιανής κι ενός Αλβανού-Λαλιώτη θα οδηγήσει σε τραγωδία. Μια καρφίτσα περίτεχνη με έναν διαμαντένιο κύκνο, θα ταξιδέψει μέχρι τις μέρες μας, δίνοντας τη δυνατότητα στους κατόχους της, να αναβιώσουν το πάθος, τον ηρωισμό, την αυτοθυσία των ερωτευμένων πρωταγωνιστών.

Ένα ταξίδι στον χρόνο και στον χώρο: Κεντρική Πελοπόννησος, Κεφαλονιά, Πάτρα, Πειραιάς, Αθήνα. Σε εποχές αγώνων, προδοσιών, ηρωισμών. Με ανθρώπους που παλεύουν την άγνοια και τη φτώχεια, με ανθρώπους που βρίσκονται ανάμεσα στις ευρωπαϊκές ιδέες του Διαφωτισμού, και την εντόπια οπισθοδρόμηση.

Ανάμεσα στα πάμπολλα διαμαντάκια που πλημμυρίζουν την αφήγηση τούτο δω με έκανε να νιώσω περήφανος που είμαι Έλληνας, αν και τώρα τελευταία έχω μια τάση φυγής από αυτή την ιδιότητα! Διατρέχοντας το κείμενο του βιβλίου το πρώτο στοιχείο που σου προκαλεί εντύπωση είναι μια αδιόρατη ποιητική ροή που καλύπτει όλο το κείμενο.

Εντυπωσιάστηκα από τη μουσικότητα αυτού του παιχνιδιού των λέξεων» και έκλεισε λέγοντας ότι  «Τα “Βρωμοθήλυκα της Ιστορίας” είναι ένα μυθιστόρημα που θα το διαβάσετε και θα το ξαναδιαβάσετε για πολλούς και διαφόρους λόγους. Μπορείτε να το διαβάσετε σαν ένα ερωτικό κοινωνικό μυθιστόρημα εποχής και όχι μόνο.

Μπορείτε να το ξαναδιαβάσετε για να μιλήσετε με τους ήρωές του. Μπορείτε να το ξαναδιαβάσετε σαν ένα ιστορικό μυθιστόρημα που θα ανακαλύψετε αμέτρητα γεγονότα της Ιστορίας μας που δεν γνωρίζετε, χωρίς να σας κουράσει. Εν τέλει, τα “Βρωμοθήλυκα της Ιστορίας” είναι ένα μυθιστόρημα που θα σας απασχολήσει για πολύ καιρό! Και ίσως ανακαλύψετε ότι η Ιστορία της χώρας μας επαναλαμβάνεται γιατί κουβαλάει πάντα μαζί της τα έγχρωμα και τα μαύρα δουλικά της σκέψης μας!».

 

Στην συνέχεια πήρε τον λόγο ο χειμαρρώδης βιβλιοκριτικός Κωνσταντίνος Μπούρας ο οποίος είπε πώς «Ο Έρωτας, που γεφυρώνει θρησκευτικές, φυλετικές, εθνικές, ταξικές, μορφωτικές διαφορές στο άψε-σβήσε, βρίσκει τη μυθιστορηματική του έκφραση στον «Έρωτα των παιδιών» του μουσουλμάνου Τουρκαλβανού Λαλιώτη μπέη Αλία και της Μαρίας, χριστιανής κόρης του άρχοντα Δρακόπουλου, με τη συμπαιγνία της ψυχαδελφής της Ειρήνης, της μικρούλας ορφανής χριστιανής που αναγνωρίζει στο πρόσωπό του τον σωτήρα της και του αφιερώνει τη ζωή και την τιμή της.

Αυτή η προσωπική της πεζογραφική δέσμευση αναπτύσσεται σε πέντε βιβλία με χαρακτηριστικούς τίτλους: 1. Η κατάρα, 2. Το Κορίτσι της Γέφυρας, 3. Η πεταλούδα που ήρθε από τη θάλασσα, 4. Η δύναμη του πηγαδιού, 5. Ο διαμαντένιος κύκνος. Ήδη από τους τίτλους διαφαίνεται το είδος και το ύφος του εν λόγω αφηγήματος, το οποίο –θα πρέπει να σημειώσουμε– δεν παρωδεί κατ’ ουδένα τρόπο τα στερεότυπα, τα μοτίβα και τις συμβάσεις του «ιστορικού μυθιστορήματος»».

 

Η συγγραφέας εξήγησε πώς εμπνεύστηκε και έγραψε το εν λόγω βιβλίο: «Το βιβλίο αυτό δεν ήταν μια απόφαση προσωπική, μια ακολουθία λογική της διαδικασίας της συγγραφής. Εφόσον ουσιαστικά ήταν μια αίτηση. «Γράψε ένα βιβλίο για το χωριό μου» ζήτησε ο φίλος κι εγώ πιστή στον θεσμό (της φιλίας) υποσχέθηκα.

Ζήτησα την ιστορία του χωριού. Δεν είχε. Τουλάχιστον με την έννοια που δίνουμε στον ιστορικό τόπο. Τότε λοιπόν άρχισε η νοητική περιήγηση. Όλος ο χώρος πέρα-δώθε-κείθε, έβριθε ιστορικού παρελθόντος. Δεν είχα παρά να δανειστώ από το αίμα του αίμα, ώστε να μεταγγίσω στο νεόκοπο χωριό, «συγγραφική» ζωή. Θέμα επίσης δεν υπήρχε.

Υπήρχε βέβαια μέσα μου πάντοτε ο Μύθος. «Το στοιχειό του πηγαδιού» η «Ο αράπης του πηγαδιού» ιστορούμενη ονειροφαντασία σε πάμπολλα χωριά της πατρίδας».

Ακόμη, μας μίλησε για τις γυναίκες της, τα βρωμοθήλυκα της. Γυναίκες που με τη στάση τους πήγαν τη γυναικεία φύση, τον έρωτα, την προσφορά, την ίδια την κοινωνία, λίγο πιο πάνω. Εκεί όπου μόνο μια γυναίκα μπορεί να αναγάγει σε ιδέα, την πεζή πραγματικότητα.

Σε μια εποχή που οι γάμοι καθορίζονταν από την κοινωνική συνάφεια, κάποιες αρνήθηκαν τον συμβιβασμό. Σε μια εποχή που η οικογένεια αποτελούσε το προστατευτικό τείχος για την «εντιμότητα» του  κοριτσιού, κάποιες το διέρρηξαν περνώντας αντίπερα…

 

Η Άννα Πατέρα, ως αναγνώστρια, της έκανε μια μικρή συνέντευξη με ερωτήσεις όπως: Tι αποτέλεσε το έναυσμα να γράψετε το βιβλίο; Πόσο χρόνο σας πήρε η έρευνα μια και  καλύπτετε ιστορικά πολλά χρόνια; Μπορείτε να μας πείτε  δυο λόγια. για τον τίτλο και το εξώφυλλο του βιβλίου; Ακολούθησαν ερωτήσεις του κοινού. Χωρίς να προλάβω να το ξεφυλλίσω, ακούγοντας μόνο την ιστορία και τις αναλύσεις  των ομιλητών, πιστεύω ότι αξίζει να το διαβάσετε…

Δημοσιεύθηκε στο bookia

 

Η «Ποίηση στις ράγες»

Το τρένο φεύγει στις οχτώ
ταξίδι για την Κατερίνη
Νοέμβρης μήνας δε θα μείνει
να μη θυμάσαι στις οχτώ
να μη θυμάσαι στις οχτώ
το τρένο για την Κατερίνη
Νοέμβρης μήνας δε θα μείνει

Η ποιήτρια Χριστίνα Γεωργιάδου και η συγγραφέας Δομινίκη Καράντζιου στο 6ο Δημοτικό Σχολείο Κατερίνης

Μύρισε καλοκαίρι και οι εκπαιδευτικοί του 6ου δημοτικού σχολείου της πόλης μας, ξεκίνησαν επαφές με τους Πιεριείς συγγραφείς με σκοπό να  γνωρίσουν τα παιδιά πως η Πιερία δεν στερείται από συγγραφείς  μα και για να προωθήσουν μαζί με τους δημιουργούς την αξία της φιλαναγνωσίας.

Τα 76 χρόνια από τη Μάχη της Κρήτης τίμησε το «Ξαθέρι» στην Κατερίνη

"Θεέ μου πώς τις ορέγομαι/

τις Κρητικές Μαδάρες/

απού δεν τις πατήσανε/

Τούρκοι - Γερμαναράδες".

‘’Χαίρε Κρήτη ανδρειωμένη,

 χαίρε ελεύθερο νησί’’.

«Εγώ, ο Ζάχος Ζάχαρης» με τον Σταύρο Μόσχη στο Θέατρο Μώ

Γράφει η Μάγδα Παπαδημητρίου-Σαμοθράκη

Φωτογραφίες: Παναγιώτης Φτάρας

Μην αυταπατάσθε, φίλτατοι. Αυτό εδώ ΔΕΝ είναι ένα παιδικό βιβλίο κι εγώ ΔΕΝ είμαι ένας οποιοσδήποτε γάτος. Εγώ τυγχάνω πανέξυπνος, κούκλος και απίστευτα ταλαντούχος. Κάτι Χέμινγουεϊ, κάτι Σάλιντζερ, κάτι Λούις Κάρολ έκαναν όνομα γιατί εγώ δεν είχα βγει ακόμα στο λογοτεχνικό κουρμπέτι. Μου πήρε έξι ζωές και πολύ μεγάλη ταλαιπωρία για να καταφέρω να τρυπώσω πρώτα στο σπίτι και μετά στο κεφάλι ενός γραφιά ώστε να δακτυλογραφήσει τις σκέψεις μου. Τα κατάφερα όμως! Ιδού λοιπόν τα απομνημονεύματά μου (και ολίγον από τα απομνημονεύματά της, αφού οι ζωές μας διαπλέχτηκαν αγρίως). Ιδού τα ζόρια που υφίσταται οποιοδήποτε νοήμον ζώον στο σπίτι οποιουδήποτε συγγραφέα. Ιδού τα βάσανα που υφίστανται οι ευαίσθητοι και ευφυείς συνάδελφοι στο σπίτι οποιουδήποτε ανθρώπου. Ιδού το νόημα του ν’ αγαπάς και να μην αγαπιέσαι αλλά να μην το βάζεις κάτω. Διότι θα με αγαπήσετε θέλετε δεν θέλετε, φίλτατοι. Θα με αγαπήσετε και θα πείτε κι ένα τραγούδι (κατά προτίμησιν το «J’attendrai» – αλλά επ’ αυτού δεν θα σας πιέσω).

«Το τελευταίο δαχτυλίδι», του Σπύρου Πετρουλάκη, στην Κατερίνη

Την Παρασκευή 19 του Μάη, στις 8 το βράδυ, στο βιβλιοπωλείο Μάτι, στην Κατερίνη παρουσιάστηκε το βιβλίο του συγγραφέα Σπύρου Πετρουλάκη«Το τελευταίο δαχτυλίδι», από τις εκδόσεις ΜΙΝΩΑΣ.

 

«Όλα για το καλό» του Γιάννη Μακριδάκη στην Κατερίνη

«Είχαμε μείνει όλοι αποσβολωμένοι. Δεν πιστεύαμε στ’ αυτιά μας. Αχού, τι είναι τούτο πάλι; είπε η κυρα –Στάσα και χτύπησε με τα χέρια το πρόσωπό της. Ετούτο δεν το είχα σκεφτεί. Έψαχνε να βρει ένα σημάδι σε όλα όσα συμβαίνανε, ήτανε το φυσικό της αυτό. Γύρισε τότε στην κυρα-Καλή, να βρει παρηγοριά και εξήγηση. Καλλιόπη, εσύ τι λες ; για καλό είναι, για κακό τούτο τώρα ; τη ρώτησε. Η κυρα Καλή χαμογέλασε ήρεμη. Όλα για καλό είναι, Στάσα, της είπε, ακόμα δεν το’μαθες ; Όλα για καλό είναι, μη σκας».

«Ευτυχισμένες οικογένειες», του Δημήτρη Στεφανάκη, στην Κατερίνη

Ο Δημήτρης Στεφανάκης αγαπημένος συγγραφέας της Κατερίνης- έχει έρθει επτά φορές στην πόλη μας  και έχει δημιουργήσει φίλους που παρακολουθούν το συγγραφικό έργο του- παρουσίασε στα Public το νέο του βιβλίο «Ευτυχισμένες οικογένειες» από τις εκδόσεις Μεταίχμιο.

«Πάμε σαν άλλοτε…» με την Πολυτονική Ορχήστρα και το Θέατρο Μώ

Δυόμιση ώρες κράτησε καθηλωμένο το κοινό της πόλης η μουσικοθεατρική παράσταση «Πάμε σαν άλλοτε…» το βράδυ της Κυριακής με πρωταγωνιστές την Πολυτονική Ορχήστρα και το θέατρο Μώ. Την μουσική διεύθυνση είχε ο μαέστρος Παναγιώτης Λυμπανοβνός και την σκηνοθεσία ο Κοσμάς Χατζηιωαννίδης.

© 2015 Μάγδα Παπαδημητρίου - Σαμοθράκη

Μάγδα Παπαδημητρίου - Σαμοθράκη
Συγγραφέας - ποιήτρια
Κατερίνη

email: magdpapa1@gmail.com