Ανδρέας Ζαχαράτος, με το «Jazz moments» στην γκαλερί Μάτι, στην Κατερίνη

Φωτογραφίες Τζένη ΛυκουρέζουΠαναγιώτης Φτάρας.

Το βράδυ της 2ας Νοεμβρίου, στην γκαλερί «Μάτι», στην Κατερίνη, παρουσιάστηκε το φωτογραφικό λεύκωμα του Ανδρέα Ζαχαράτου από τις Εκδόσεις Τόπος. Παράλληλα, ξεκίνησε η πολύ ενδιαφέρουσα φωτογραφική έκθεση με θέμα «Jazz moments» που θα διαρκέσει έως τις 18 Νοεμβρίου και θα έχουν ευκαιρία οι λάτρεις της Jazz αλλά και της φωτογραφικής τέχνης να γνωρίσουν και να θαυμάσουν πορτρέτα μεγάλων μουσικών της ξένης και εγχώριας μουσικής σκηνής που συμπεριλαμβάνονται μέσα στο φωτογραφικό λεύκωμα.

Επίσης θέλω να υπενθυμίσω ότι οι «Jazz moments» αποτελούν μέρος μιας σειράς εκθέσεων φωτογραφίας που εγκαινίασε η Γκαλερί ΜΑΤΙ το 2016 τις οποίες διευθύνει ο Γιάννης Ευθυμιάδης ενώ την επιμέλεια της έκθεσης την είχε η Τζένη Λυκουρέζου.

 

Μερικά από αυτά τα πορτραίτα είναι του Beasley KenyattaDan FaulkSheryl MartinJames LewisJacques MaruggΔημήτρη ΒασιλάκηΤάκη ΠετερέληΤάκη ΜπαρμπέρηΣάκη ΠαπαδημητρίουΓεωργίας Συλλαίου, η οποία παραβρέθηκε στην παρουσίαση του φωτογραφικού λευκώματο και πολλών άλλων αξιόλογων μουσικών που αξίζει να την επισκεφτείτε και να τη δείτε από κοντά.

Κυριάκος Προβατίδης, υπεύθυνος της γκαλερί καλωσόρισε τους επισκέπτες ενώ ο Ανδρέας Ζαχαράτος μίλησε για την γνωριμία του με την τζαζ που έγινε πάθος όπως και για την αγάπη του για την φωτογραφία.

 

«Η επαφή με την Τζαζ έγινε γύρω στα 1976, ακούγοντας τις πρώτες νότες, καθισμένος στην πλατεία Ραγκαβά από το πικ-απ του Γιώργου Μπαράκου στο ομώνυμο Τζαζ κλαμπ που βρισκόταν απέναντι. Προς τα τέλη της δεκαετίας, ενήλικος πια, στου Μπαράκου, άκουσα ζωντανά διάφορα σχήματα με Έλληνες και ξένους μουσικούς. Η αγάπη μου & η εξάρτηση από την Τζαζ είχε αρχίσει. Το ταξίδι στη μαύρη μουσική πέρασε από σταθμούς – κλειδιά: το φεστιβάλ PRAXIS, τα βιβλία και τις ραδιοφωνικές εκπομπές στο τρίτο πρόγραμμα του Σάκη Παπαδημητρίου, το περιοδικό ΤΖΑΖ του Κώστα Γιαννουλόπουλου, το δισκάδικο Pop Eleven των αδελφών Φαληρέα στη Σκουφά, το HALF NOTE του Νίκου Σαχπασίδη και μετά του αξέχαστου Δημήτρη Δεικτάκη στο υπόγειο στη Μιχαλακοπούλου, στο λόφο του Στρέφη και στους Αμπελόκηπους, τον JAZZ FM του Κ. Γιαννουλόπουλου και το περιοδικό του φίλου Γιώργου Χαρωνίτη ΤΖΑΖ & JAZZ. Οι ατέλειωτες ώρες ακρόασης των πρώτων βινυλίων της ελληνικής τζαζ σκηνής και των σπάνιων για την Ελλάδα ηχογραφήσεων από τη διεθνή τζαζ σκηνή, που αγόραζα από το Pop Eleven με την καθοδήγηση του Κ. Γιαννουλόπουλου, διαμόρφωσαν την μουσική μου παιδεία και πλούτισαν την δισκοθήκη μου. Μέσα από την μουσική γνωριμία ελληνικών και διεθνών σχημάτων γεννήθηκε και μεγάλωσε η αγάπη και η εξάρτηση από την τζαζ. Οι τζαζ σκηνές της Αθήνας, έγιναν για μένα οι χώροι όπου η αγαπημένη μου τέχνη συνάντησε την επίσης αγαπημένη μου μουσική. Η συνάντηση της φωτογραφίας με την Τζαζ ήρθε ως ανάγκη για να εκφράσω την αγάπη μου στο συγκεκριμένο μουσικό είδος και τους εκτελεστές του. Από το 1996 η αγαπημένη μου τέχνη η φωτογραφία συνάντησε την αγαπημένη μου μουσική και έτσι ξεκίνησε η θεματική ενότητα ‘’ JAZZ MOMENTS ‘’. Πλησίασα του δημιουργούς στη σκηνή των μικρών clubs , στις πρόβες και στα studio ηχογραφήσεων. Η ασπρόμαυρη τονικότητα που χρησιμοποίησα ταιριάζει απόλυτα με την ατμόσφαιρα της Τζάζ. Για μένα στη φωτογραφία εξίσου βασικό ρόλο με το μήνυμα έχει η φόρμα & η σύνθεση του κάδρου. Έτσι χρησιμοποιώ τον φωτισμό και την διάταξη των δημιουργών στο κάδρο ώστε η σύνθεση να δηλώνει την ανατρεπτικότητα ή την ηρεμία της Τζαζ. Η γνωριμία μου με τους δημιουργούς με έφερε πιο κοντά στην ψυχοσύνθεση τους βοηθώντας με να ταυτίσω χαρακτήρες και φωτογραφική σύνθεση(φόρμα)

Η στάση του σώματος η ένταση της στιγμής η απραξία επί σκηνής, ακόμα και η προετοιμασία στις κουίντες οδηγούν στην σύλληψη της φωτογραφίας μέσα από μονοπάτια που ένα αφοσιωμένο στην Τζαζ αυτί μπορεί να βαδίσει.Η εκτέλεση των συνθέσεων στη Τζαζ επί σκηνής ποτέ δεν είναι η ίδια διότι ο δημιουργός αυτοσχεδιάζει και έτσι τα ακουστικά ερεθίσματα κάθε φορά είναι διαφορετικά, δίνοντάς μου το περιθώριο να ελίσσομαι και σωματικά και αισθητικά συνθέτοντας κάθε φορά διαφορετικές φόρμες. θα ήθελα να ευχαριστήσω τον μουσικό & συγγραφέα Σάκη Παπαδημητρίου, που μου έμαθε να αγαπώ την Jazz μέσα από την δική του μουσική, τα βιβλία του και τις ραδιοφωνικές του εκπομπές. Τον εκδότη του περιοδικού “Jazz και Τζαζ”και δημοσιογράφο, Γιώργο Χαρωνίτη, που μου εμπιστεύτηκε κείμενά του, τον δημοσιογράφο Γιάννη Μπασκόζο, που από χρόνια, του είχα εμπιστευθεί την ιδέα μου για την παρούσα μονογραφία και με έφερε σε επαφή με τον Σάκη Παπαδημητρίου και με τις εκδόσεις ΤΟΠΟΣ».

 

Ο Σάκης Παπαδημητρίου ο οποίος έφερε την τζαζ στην Ελλάδα μέσα από τα ερτζιανά, μίλησε για την τζαζ, την σχέση της με την φωτογραφία, για την αλληλένδετη σχέση τους αφού τα εξώφυλλα των δίσκων είναι φωτογραφίες των πρώτων φωτογράφων όπως του Γεωργίου και φυσικά για την φωτογραφική τεχνική του Ανδρέα Ζαχαράτου. Μίλησε ακόμη για την τζαζ μουσική, τις ρίζες της, μας ταξίδεψε στην Λουιζιάνα και τα ποταμόπλοια της, στην μεγάλη πυρκαγιά της Θεσσαλονίκης το 1917 και για την είσοδο της μουσικής στην χώρα μας.

«Ο Ανδρέας Ζαχαράτος, χώρια από τα άλλα ενδιαφέροντά του, ασχολήθηκε επί πολλά χρόνια με τους μουσικούς της τζαζ εν δράσει ή εν αναπαύσει και πολύ σπάνια ποζάροντας. Οι φωτογραφίες που τράβηξε απέδειξαν την προσήλωσή του στους ανθρώπους, το σώμα τους και την εκφραστική που συμβαδίζει με κάθε κομμάτι – συγκέντρωση, ένταση, ευφορία, έκσταση. Επίσης, ένα γενικό χαρακτηριστικό είναι ο τρόπος που εκμεταλλεύεται καλλιτεχνικά τον φωτισμό του χώρου και των προσώπων, τις σκιές και τις λάμψεις, τις λεπτομέρειες του σώματος και των μουσικών οργάνων, το τυχαίο ή το επιλεγμένο περίγραμμα. Όταν τους μουσικούς δεν τους απασχολεί (για να μην πω ενοχλεί) ότι κάποιος παραμονεύει με τον φακό και τριγυρνά στη σκηνή, αυτό θα πει ότι υπάρχει εμπιστοσύνη στα κριτήρια του φωτογράφου. Αυτό ισχύει απολύτως με τον Ανδρέα Ζαχαράτο. Η παρουσία του εκπέμπει ευγένεια και οι μετακινήσεις του γίνονται πάντα με άνεση και ελευθερία αλλά και με διακριτικότητα. Αυτό επιβεβαιώνεται και από το εκτυπωμένο αποτέλεσμα, γιατί οι φωτογραφίες του δεν είναι στατικές. Το βλέπεις, έχουν κινητικότητα. Δίνουν ερεθίσματα στον θεατή να προσδιορίσει τον ήχο και να προεκτείνει την μουσική έξω από το πλαίσιο της εικόνας».

Ακούγοντας τζαζ απολαμβάνω τις υπέροχες φωτογραφίες του μουσικών του «Jazz moments» και θα ήθελα να σας συστήσω ότι αξίζει να το έχετε στην βιβλιοθήκη σας.

 

O Ανδρέας Ζαχαράτος στο δεύτερο φωτογραφικό λεύκωμά του με τίτλο "Jazz Moments" προσεγγίζει την ελληνική & διεθνή τζαζ σκηνή, αιχμαλωτίζοντας στιγμές όπου βρίσκεται διάχυτο το συναίσθημα και ο δυναμισμός της τζαζ μουσικής. Κάθε νότα μεταφράζεται σε κλικ και κάθε ακουστικό συναίσθημα σε μια φωτογραφική σύνθεση.

Γεννημένος στην Αθήνα το 1961, o Ανδρέας Ζαχαράτος σπούδασε photography & cinematography στην σχολή κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, όπου αποφοίτησε με άριστα το 1983. Εργάζεται ως Διευθυντής Φωτογραφίας από το 1983 έως σήμερα στον Κινηματογράφο και την Τηλεόραση, (Ε.Ρ.Τ. και Δημόσια Τηλεόραση). Έχει διδάξει στα κρατικά Ι.Ε.Κ (Iνστιτούτα Eπαγγελματικής Kατάρτι-σης) still photography, cinematography, camera operation, lighting in television. Από το 1983 έχει πραγματοποιήσει δεκατρείς ατομικές εκθέσεις φωτογραφίας. Είναι μέλος της Ελληνικής Φωτογραφικής Εταιρίας.

Έχει βραβευτεί σε φωτογραφικούς διαγωνισμούς σε Ελλάδα & Ευρώπη.