Γράφει η Μάγδα Παπαδημητρίου-Σαμοθράκη
Ποτέ δεν θα ξεχάσω τον τρόμο που μας κατέλαβε μια νύχτα, ενόσω ήμασταν κρυμμένοι με τη μεγάλη μου οικογένεια σε ένα από τα σπίτια των χριστιανών συγχωριανών μας: ανακοινώθηκε ότι οι Γερμανοί είχαν εκδώσει μια διαταγή που έλεγε ότι όποιος Εβραίος συλλαμβάνονταν να κρύβεται θα πυροβολείται, ενώ αυτοί που τον έκρυβαν θα στέλνονταν σε στρατόπεδο συγκέντρωσης. Τότε, ένας από μας είπε ότι δεν ήταν δίκαιο να μείνουμε στο σπίτι εκείνο και να βάζουμε σε κίνδυνο τη ζωή και τη γαλήνη ηλικιωμένων ανθρώπων και μάλιστα γυναικών. Η απάντησή τους ήταν: «Όχι, πρέπει να μείνετε. Στο κάτω-κάτω, γιέ μου, γιατί η δική μας ζωή να είναι πολυτιμότερη από τη δική σας;
Πώς μια κιτρινισμένη φωτογραφία μπορεί να γεννήσει μνήμες; Τι είναι αυτό που μια φωτογραφία φέρνει στο χαρτί για να γίνει κτήμα των επόμενων γενεών; Ο Μάκης Πάνος έγραψε ένα βιβλίο 395 σελίδων που το «ρούφηξα» κυριολεκτικά. Με συνεπήρε το ιστορικό ταξίδι μέσα από τους ήρωες και τις προκαταλήψεις τους. Δεν έχω διαβάσει τα προηγούμενα βιβλία του. Ήταν το πρώτο του και με κέρδισε αμέσως. Πολλές φορές βλέπουμε παλιές φωτογραφίες και ξεπηδούν ιστορίες, μνήμες καταχωνιασμένες, μυστικά που κρύβουν πολύ πόνο, προκαταλήψεις. Ο συγγραφέας βρήκε την ιστορία, τους ήρωες και έφερε σε επιφάνεια μυστικά που κρυβόταν για δεκαετίες πίσω από αυτή.
Σε όσους αναγνώστες αρέσουν τα ιστορικά μυθιστορήματα , πιστεύω ότι το βιβλίο της Ελευθερίας Χατζοπούλου θα τους αγγίξει και θα τους συγκινήσει. Δεν είναι λίγες οι φορές που στη διάρκεια της ανάγνωσης φορτίστηκα συναισθηματικά. Γιατί; Ξετυλίγει την ιστορία μιας άγνωστης λογοτεχνικά Θράκης, επηρεασμένη από τις αφηγήσεις των γιαγιάδων της και των άλλων μεγαλύτερων γυναικών της πατρίδας της και τις έβαλε έντεχνα στο στόμα των ηρωίδων της. Η Σουμέλα η Πόντια, και η Βερονίκη η Αρμένισσα, κουβάλησαν το προσωπικό τους δράμα και το φορτίο της γενοκτονίας των συμπατριωτών τους στις αποσκευές τους.
Οι άνθρωποι στο όνομα της ελευθερίας φυλακίζουν άλλους ανθρώπους, στο όνομα της ειρήνης πολεμούν και στο όνομα της αγάπης και της πίστης τους, αφαιρούν ζωές χωρίς έλεος.
«Ο Θρύλος του Ασλάν Καπλάν» είναι το νέο βιβλίο του Θωμά Κοροβίνη από τις εκδόσεις Άγρα. Το να γράψω για την γλώσσα, τη ροή και το ύφος του συγγραφέα είναι πιστεύω περριτό. Οι τούρκικες λέξεις που υπάρχουν διάχυτες μέσα στο βιβλίο δεν κουράζουν. Τετρακόσια χρόνια μας είχαν κατοχή. Μήπως δεν τις έχουμε ενσωματώσει στο λεξιλόγιο μας; Όσοι είναι αναγνώστες των 35 βιβλίων του, των μεταφράσεων καθώς και των άρθρων του τόσα χρόνια σε αξιόλογα λογοτεχνικά περιοδικά γνωρίζουν πολύ καλά ότι είναι από τους αξιόλογους λογοτέχνες της Ελληνικής λογοτεχνίας. Και είναι οι φανατικοί αναγνώστες του. Άλλωστε , ότι τα βιβλία του εκδίδονται από τις εκδόσεις Άγρα είναι το διαβατήριο που τον καθιστά ξεχωριστό.
«Τι είναι για μένα η Ελλάδα; Να, σαν να τη βλέπω τώρα δα μπροστά μου... Μια γυναίκα λεβέντισσα, μια γυναίκα αρχόντισσα που στέκει περήφανη κι αγέρωχη. Με τη λευκή την πουκαμίσα της, τη χρυσοποίκιλτη φορεσιά της. Μπορώ, θαρρείς, ν’ αγγίξω το υφάδι της. Μία γυναίκα στριμωγμένη στη γωνιά, απ’ όλους σας κυκλωμένη. Μα πάνω της βαστάει λεπίδι, και το ’χει πιότερο να πεθάνει παρά να πέσει στα βρομερά σας χέρια!»
"Όσοι θέλουν να ονομάζονται γονείς έχουν άραγε τη ψυχική ωριμότητα να αναλάβουν τον ρόλο τους; Τα λάθη των γονιών μας τα κληρονομούμε. Οι πράξεις τους , ακόμη και η απουσία των πράξεων τους , καθορίζουν τη ζωή μας, το πώς θα εξελιχθεί, το πώς θα διαμορφωθεί».
Ένα βιβλίο που διαβάζοντας το σε φορτίζει με έντονα συναισθήματα. Νιώθεις ότι όσο γυρνούν οι σελίδες, γίνεσαι συμμέτοχος σε μια καθηλωτική ιστορία που σε οδηγεί σε σκοτεινά μονοπάτια που πολλές φορές σε τρομάζουν μα η περιέργεια δεν σ’ αφήνει να σταματήσεις αυτό το ταξίδι . Το διάβασα μόλις σε τρεις μέρες. Η αγωνία με κατέκλυσε. Όταν το τελείωσα δεν ήξερα ακόμη πού σταματά ο μύθος και πού αρχίζει η αλήθεια αφού όλα τα γεγονότα που διαδραματίζονται μπορούν άνετα να θεωρηθούν αληθινά.
Την Ιφιγένεια Τέκου την γνωρίζω αναγνωστικά από την αρχή της συγγραφικής της πορείας. Πριν λίγες ημέρες πήρα στα χέρια μου το νέο της βιβλίο «Το τελευταίο φως» από τις εκδόσεις Ψυχογιός. Το διάβασα μέσα σε τρεις ημέρες. Δεν ήθελα να το αφήσω από τα χέρια μου γιατί η ιστορία που εκτυλισσόταν μπροστά μου ήταν δυνατή ως προς τη πλοκή, κοινωνική και ψυχογραφική ως προς τα μηνύματα.