«Βρωμοθήλυκα της ιστορίας», της Ελένης Στασινού

 

Στην αίθουσα του Νότου παρουσιάστηκε το Σάββατο 13 Μαΐου, το βιβλίο της Ελένης Στασινού«Βρωμοθήλυκα της ιστορίας» από τις εκδόσεις Γκοβόστη. Για την συγγραφέα μίλησαν ο συγγραφέας Βασίλης Μόσχης, ο βιβλιοκριτικός Κωνσταντίνος Μπούρας και η Άννα Πατέρα, διαχειρίστρια της σελίδας «Με  αρέσει το βιβλίο ΑΦΟΥ» στο facebook.  

Μα τούτοι ‘δω οι Έλληνες, αν και χρόνια σε σκλαβιά, βγάζανε απ’ το αίμα τους μια φρεσκάδα σαν αέρα θαλασσινό, που σε ξανάνιωνε. Αυτό είναι, συμπεραίνει μέσα του ο Αλία. Ο ανοιξιάτικος καιρός που έχει γεμίσει χρώμα και δύναμη τους άντρες και τις γυναίκες. Λιγοστές, αλήθεια, μα φορτωμένες τόσα γιορτάνια να καμπανίζουν χαρούμενα λες κι είναι άλλες τόσες. Βάζω στοίχημα πως σαν ξεσηκωθούνε οι Έλληνες, Άνοιξη θα ‘ναι. Θα φουσκώσει μέσα τους η εποχή και τότε, ποτάμι αφρισμένο θα αφανίσει τα πάντα στο διάβα του, σκέφτεται και απορεί αν είναι αυτός Λαλιώτικος τρόπος σκέψης.

 

Ο συγγραφέας Βασίλης Μόσχης με μια μεστή καθόλα κατατοπιστική και λογοτεχνική ανάλυση είπε μεταξύ άλλων για το βιβλίο: «Μη βιαστείτε να βγάλετε συμπεράσματα από τον τίτλο του βιβλίου! Είναι παραπλανητικός! Τα “Βρωμοθήλυκα” δεν είναι παρά η αντίδραση της έκπληκτης ανδρικής ματιάς!

Οι γυναίκες του βιβλίου αντιστέκονται στη δύναμη του αρσενικού που έχει εγκαθιδρύσει την δυναστεία του, βάζοντας ηθικά φράγματα που δεν επιτρέπουν αλλοιώσεις σε συμπεριφορές και απαιτήσεις. Υπάρχουν γυναίκες όμως που κατάφεραν γιατί το ήθελαν πραγματικά να αντιδράσουν και να αποκτήσουν την ιδιότητα του βρωμοθήλυκου! Άλλη μια αιώνια πάλη! Το καλό με το κακό! Το θηλυκό με το αρσενικό! Όπως στα παραμύθια!

Στα χρόνια της ελληνικής επανάστασης, ο έρωτας μεταξύ μιας Χριστιανής κι ενός Αλβανού-Λαλιώτη θα οδηγήσει σε τραγωδία. Μια καρφίτσα περίτεχνη με έναν διαμαντένιο κύκνο, θα ταξιδέψει μέχρι τις μέρες μας, δίνοντας τη δυνατότητα στους κατόχους της, να αναβιώσουν το πάθος, τον ηρωισμό, την αυτοθυσία των ερωτευμένων πρωταγωνιστών.

Ένα ταξίδι στον χρόνο και στον χώρο: Κεντρική Πελοπόννησος, Κεφαλονιά, Πάτρα, Πειραιάς, Αθήνα. Σε εποχές αγώνων, προδοσιών, ηρωισμών. Με ανθρώπους που παλεύουν την άγνοια και τη φτώχεια, με ανθρώπους που βρίσκονται ανάμεσα στις ευρωπαϊκές ιδέες του Διαφωτισμού, και την εντόπια οπισθοδρόμηση.

Ανάμεσα στα πάμπολλα διαμαντάκια που πλημμυρίζουν την αφήγηση τούτο δω με έκανε να νιώσω περήφανος που είμαι Έλληνας, αν και τώρα τελευταία έχω μια τάση φυγής από αυτή την ιδιότητα! Διατρέχοντας το κείμενο του βιβλίου το πρώτο στοιχείο που σου προκαλεί εντύπωση είναι μια αδιόρατη ποιητική ροή που καλύπτει όλο το κείμενο.

Εντυπωσιάστηκα από τη μουσικότητα αυτού του παιχνιδιού των λέξεων» και έκλεισε λέγοντας ότι  «Τα “Βρωμοθήλυκα της Ιστορίας” είναι ένα μυθιστόρημα που θα το διαβάσετε και θα το ξαναδιαβάσετε για πολλούς και διαφόρους λόγους. Μπορείτε να το διαβάσετε σαν ένα ερωτικό κοινωνικό μυθιστόρημα εποχής και όχι μόνο.

Μπορείτε να το ξαναδιαβάσετε για να μιλήσετε με τους ήρωές του. Μπορείτε να το ξαναδιαβάσετε σαν ένα ιστορικό μυθιστόρημα που θα ανακαλύψετε αμέτρητα γεγονότα της Ιστορίας μας που δεν γνωρίζετε, χωρίς να σας κουράσει. Εν τέλει, τα “Βρωμοθήλυκα της Ιστορίας” είναι ένα μυθιστόρημα που θα σας απασχολήσει για πολύ καιρό! Και ίσως ανακαλύψετε ότι η Ιστορία της χώρας μας επαναλαμβάνεται γιατί κουβαλάει πάντα μαζί της τα έγχρωμα και τα μαύρα δουλικά της σκέψης μας!».

 

Στην συνέχεια πήρε τον λόγο ο χειμαρρώδης βιβλιοκριτικός Κωνσταντίνος Μπούρας ο οποίος είπε πώς «Ο Έρωτας, που γεφυρώνει θρησκευτικές, φυλετικές, εθνικές, ταξικές, μορφωτικές διαφορές στο άψε-σβήσε, βρίσκει τη μυθιστορηματική του έκφραση στον «Έρωτα των παιδιών» του μουσουλμάνου Τουρκαλβανού Λαλιώτη μπέη Αλία και της Μαρίας, χριστιανής κόρης του άρχοντα Δρακόπουλου, με τη συμπαιγνία της ψυχαδελφής της Ειρήνης, της μικρούλας ορφανής χριστιανής που αναγνωρίζει στο πρόσωπό του τον σωτήρα της και του αφιερώνει τη ζωή και την τιμή της.

Αυτή η προσωπική της πεζογραφική δέσμευση αναπτύσσεται σε πέντε βιβλία με χαρακτηριστικούς τίτλους: 1. Η κατάρα, 2. Το Κορίτσι της Γέφυρας, 3. Η πεταλούδα που ήρθε από τη θάλασσα, 4. Η δύναμη του πηγαδιού, 5. Ο διαμαντένιος κύκνος. Ήδη από τους τίτλους διαφαίνεται το είδος και το ύφος του εν λόγω αφηγήματος, το οποίο –θα πρέπει να σημειώσουμε– δεν παρωδεί κατ’ ουδένα τρόπο τα στερεότυπα, τα μοτίβα και τις συμβάσεις του «ιστορικού μυθιστορήματος»».

 

Η συγγραφέας εξήγησε πώς εμπνεύστηκε και έγραψε το εν λόγω βιβλίο: «Το βιβλίο αυτό δεν ήταν μια απόφαση προσωπική, μια ακολουθία λογική της διαδικασίας της συγγραφής. Εφόσον ουσιαστικά ήταν μια αίτηση. «Γράψε ένα βιβλίο για το χωριό μου» ζήτησε ο φίλος κι εγώ πιστή στον θεσμό (της φιλίας) υποσχέθηκα.

Ζήτησα την ιστορία του χωριού. Δεν είχε. Τουλάχιστον με την έννοια που δίνουμε στον ιστορικό τόπο. Τότε λοιπόν άρχισε η νοητική περιήγηση. Όλος ο χώρος πέρα-δώθε-κείθε, έβριθε ιστορικού παρελθόντος. Δεν είχα παρά να δανειστώ από το αίμα του αίμα, ώστε να μεταγγίσω στο νεόκοπο χωριό, «συγγραφική» ζωή. Θέμα επίσης δεν υπήρχε.

Υπήρχε βέβαια μέσα μου πάντοτε ο Μύθος. «Το στοιχειό του πηγαδιού» η «Ο αράπης του πηγαδιού» ιστορούμενη ονειροφαντασία σε πάμπολλα χωριά της πατρίδας».

Ακόμη, μας μίλησε για τις γυναίκες της, τα βρωμοθήλυκα της. Γυναίκες που με τη στάση τους πήγαν τη γυναικεία φύση, τον έρωτα, την προσφορά, την ίδια την κοινωνία, λίγο πιο πάνω. Εκεί όπου μόνο μια γυναίκα μπορεί να αναγάγει σε ιδέα, την πεζή πραγματικότητα.

Σε μια εποχή που οι γάμοι καθορίζονταν από την κοινωνική συνάφεια, κάποιες αρνήθηκαν τον συμβιβασμό. Σε μια εποχή που η οικογένεια αποτελούσε το προστατευτικό τείχος για την «εντιμότητα» του  κοριτσιού, κάποιες το διέρρηξαν περνώντας αντίπερα…

 

Η Άννα Πατέρα, ως αναγνώστρια, της έκανε μια μικρή συνέντευξη με ερωτήσεις όπως: Tι αποτέλεσε το έναυσμα να γράψετε το βιβλίο; Πόσο χρόνο σας πήρε η έρευνα μια και  καλύπτετε ιστορικά πολλά χρόνια; Μπορείτε να μας πείτε  δυο λόγια. για τον τίτλο και το εξώφυλλο του βιβλίου; Ακολούθησαν ερωτήσεις του κοινού. Χωρίς να προλάβω να το ξεφυλλίσω, ακούγοντας μόνο την ιστορία και τις αναλύσεις  των ομιλητών, πιστεύω ότι αξίζει να το διαβάσετε…

Δημοσιεύθηκε στο bookia

 

Η Αμμόχωστος «συναντά» την Κατερίνη

Αμμόχωστος

Η μνήμη αντίδοτο της λήθης.
Μια φωνή κραυγάζει: «ανοίξτε να μπω, έχετε φυλακίσει μέσα την ψυχή μου».
Δραπετεύουν οι μνήμες μέσα απ’ τα συρματοπλέγματα.
Δεν μπορώ να ξεχάσω τον ήλιο να ανατέλλει μες στα μάτια σου,
ούτε τα δάκρυα που γίνηκαν ποτάμια.
Δεν μπορώ να ξεχάσω τα παιδιά με τα κοντά παντελονάκια,
τα ματωμένα γόνατα απ’ το παιχνίδι
τα γέλια στις γειτονιές και την παραλία
ούτε και τα κλάματα που ηχούν στ’ αυτιά σου σαν σειρήνες.
Στην πόλη της Αμμοχώστου έμπαινε η θάλασσα κάθε αυγή
κι η αύρα της χάιδευε τα μάγουλά σου.

Η ποιήτρια Χριστίνα Γεωργιάδου και η συγγραφέας Δομινίκη Καράντζιου στο 6ο Δημοτικό Σχολείο Κατερίνης

Μύρισε καλοκαίρι και οι εκπαιδευτικοί του 6ου δημοτικού σχολείου της πόλης μας, ξεκίνησαν επαφές με τους Πιεριείς συγγραφείς με σκοπό να  γνωρίσουν τα παιδιά πως η Πιερία δεν στερείται από συγγραφείς  μα και για να προωθήσουν μαζί με τους δημιουργούς την αξία της φιλαναγνωσίας.

2o Φεστιβάλ παιδικού και εφηβικού βιβλίου… Ταξίδι στη γνώση και το παιχνίδι στη Νέα Ιωνία Βόλου

Το Σάββατο 8 Απριλίου βρέθηκα στο Βόλο προκειμένου να παρευρεθώ στο 2οΦεστιβάλ Παιδικού και Εφηβικού Βιβλίου που διοργάνωσε η Ένωση Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δήμου Βόλου.

«Εγώ, ο Ζάχος Ζάχαρης» με τον Σταύρο Μόσχη στο Θέατρο Μώ

Γράφει η Μάγδα Παπαδημητρίου-Σαμοθράκη

Φωτογραφίες: Παναγιώτης Φτάρας

Μην αυταπατάσθε, φίλτατοι. Αυτό εδώ ΔΕΝ είναι ένα παιδικό βιβλίο κι εγώ ΔΕΝ είμαι ένας οποιοσδήποτε γάτος. Εγώ τυγχάνω πανέξυπνος, κούκλος και απίστευτα ταλαντούχος. Κάτι Χέμινγουεϊ, κάτι Σάλιντζερ, κάτι Λούις Κάρολ έκαναν όνομα γιατί εγώ δεν είχα βγει ακόμα στο λογοτεχνικό κουρμπέτι. Μου πήρε έξι ζωές και πολύ μεγάλη ταλαιπωρία για να καταφέρω να τρυπώσω πρώτα στο σπίτι και μετά στο κεφάλι ενός γραφιά ώστε να δακτυλογραφήσει τις σκέψεις μου. Τα κατάφερα όμως! Ιδού λοιπόν τα απομνημονεύματά μου (και ολίγον από τα απομνημονεύματά της, αφού οι ζωές μας διαπλέχτηκαν αγρίως). Ιδού τα ζόρια που υφίσταται οποιοδήποτε νοήμον ζώον στο σπίτι οποιουδήποτε συγγραφέα. Ιδού τα βάσανα που υφίστανται οι ευαίσθητοι και ευφυείς συνάδελφοι στο σπίτι οποιουδήποτε ανθρώπου. Ιδού το νόημα του ν’ αγαπάς και να μην αγαπιέσαι αλλά να μην το βάζεις κάτω. Διότι θα με αγαπήσετε θέλετε δεν θέλετε, φίλτατοι. Θα με αγαπήσετε και θα πείτε κι ένα τραγούδι (κατά προτίμησιν το «J’attendrai» – αλλά επ’ αυτού δεν θα σας πιέσω).

Η Ανθή Θάνου αφηγείται παραμύθια «Με μάλαμα κι ασήμι»

Γράφει η Μάγδα Παπαδημητρίου-Σαμοθράκη

Φωτογραφίες:  Παναγιώτης Φτάρας

«Ήταν μια φορά κι ένα καιρό ένας κότσυφας. Πήγε κι έκτισε τη φωλιά του στο πιο ψηλό δέντρο. Σαν την έφτιαξε, έκατσε μέσα και σφίχτηκε, σφίχτηκε, σφίχτηκε ….κι έκανε αυγουλάκια. Ύστερα ζέστανε τα αυγά του με τα πούπουλα και σαν πέρασαν κάμποσες μέρες εκείνα αρχίνησαν- κρατς, κρατς, κρατς! –να σπάνε και πετάχτηκαν από μέσα κοτσυφάκια. Ο κότσυφας χάρηκε χαρά μεγάλη και φώναξε και είπε:

-Έχω πουλάκια, έχω κοτσυφάκια, έχω παιδάκια »

Γέμισε ασφυκτικά το θέατρο Μώ το πρωί της Κυριακής 2 Απριλίου . Ο λόγος; Μικροί και μεγάλοι φίλοι ήρθαν να ακούσουν από πολύ νωρίς την αγαπημένη και από τις καλύτερες αφηγήτριες λαϊκών παραμυθιών που έχουμε σήμερα στη χώρα μας, Ανθή Θάνου με συνοδεία μουσικής του συμπολίτη μας Αλέξανδρου Μακρή. Όλα τα μουσικά όργανα επιστρατεύτηκαν για να ικανοποιήσουν τους μικρούς μας φίλους.. Κιθάρα, ακορντεόν, ντέφι, και ένα άλλο παράξενο που έκανε τον ήχο του νερού μα δεν το θυμάμαι τώρα..Φανταστείτε τι γινόταν πάνω στην σκηνή..!

«Όλα για το καλό» του Γιάννη Μακριδάκη στην Κατερίνη

«Είχαμε μείνει όλοι αποσβολωμένοι. Δεν πιστεύαμε στ’ αυτιά μας. Αχού, τι είναι τούτο πάλι; είπε η κυρα –Στάσα και χτύπησε με τα χέρια το πρόσωπό της. Ετούτο δεν το είχα σκεφτεί. Έψαχνε να βρει ένα σημάδι σε όλα όσα συμβαίνανε, ήτανε το φυσικό της αυτό. Γύρισε τότε στην κυρα-Καλή, να βρει παρηγοριά και εξήγηση. Καλλιόπη, εσύ τι λες ; για καλό είναι, για κακό τούτο τώρα ; τη ρώτησε. Η κυρα Καλή χαμογέλασε ήρεμη. Όλα για καλό είναι, Στάσα, της είπε, ακόμα δεν το’μαθες ; Όλα για καλό είναι, μη σκας».

«Πορφυρό ποτάμι», της Σόφης Θεοδωρίδου, στην Κατερίνη

Το φιλαναγνωστικό κοινό της Κατερίνης υποδέχτηκε με αγάπη την  συγγραφέα Σόφη Θεοδωρίδου στα Public της Κατερίνης το απόγευμα της 30ης Μαρτίου προκειμένου να παρουσιάσει μαζί με τη δημοσιογράφο και συγγραφέα Μαρία Τσιώνη η οποία την προλόγισε στο νέο της βιβλίο «Πορφυρό ποτάμι» από τις εκδόσεις Ψυχογιός.

«Πάμε σαν άλλοτε…» με την Πολυτονική Ορχήστρα και το Θέατρο Μώ

Δυόμιση ώρες κράτησε καθηλωμένο το κοινό της πόλης η μουσικοθεατρική παράσταση «Πάμε σαν άλλοτε…» το βράδυ της Κυριακής με πρωταγωνιστές την Πολυτονική Ορχήστρα και το θέατρο Μώ. Την μουσική διεύθυνση είχε ο μαέστρος Παναγιώτης Λυμπανοβνός και την σκηνοθεσία ο Κοσμάς Χατζηιωαννίδης.

«Το τελευταίο δείπνο στη Μύρνα» του Μέλιου Πίτσια στον Σύλλογο Μικρασιατών Πιερίας

Γράφει η Μάγδα Παπαδημητρίου-Σαμοθράκη

Για μια ακόμη φορά το νεοκλασικό σπίτι του συλλόγου Μικρασιατών Πιερίας άνοιξε τις πόρτες του για να μας υποδεχτεί σε μια ακόμη παρουσίαση βιβλίου.

«Ιφιγένεια», της Μαρίας Τσακίρη, στην Κατερίνη

Το απόγευμα της 28ης Απριλίου, στο βιβλιοπωλείο Νέστωρ, στην Κατερίνη παρουσιάστηκε το βιβλίο της συμπατριώτισσας μας Μαρίας Τσακίρη«Ιφιγένεια», από τις εκδόσεις Ψυχογιός. Κατάμεστο το βιβλιοπωλείο με πολλούς όρθιους μα κι έξω από αυτό προκειμένου να παρακολουθήσουν και να ακούσουν με αμείωτο ενδιαφέρον τους συντελεστές του πάνελ οι οποίοι ξεδίπλωσαν όλο το δράμα της «Ιφιγένειας». Μια αληθινή ιστορία αφού η Ιφιγένεια είναι υπαρκτό πρόσωπο. Της Ιφιγένειας που μπορεί να είναι το κορίτσι της διπλανής πόρτας.  

Το πορτραίτο μέσα από το φακό των φωτογράφων της «Ίριδας»

Γράφει η Μάγδα Παπαδημητρίου-Σαμοθράκη

Το βράδυ της 1ης Απριλίου γέμισε η Αστική Σχολή με φωτογράφους και φίλους της φωτογραφικής ομάδας «Ίριδα» που έσπευσαν να θαυμάσουν τα έργα της ομάδας της Εστίας Πιερίδων Μουσών.

Φωτογραφία του μυαλού μι' ανάμνηση που σβήνει,
ασπρόμαυρη η αγάπη μας πράμα δεν έχει μείνει.

 (μαντινάδα)

Ολοζώντανες οι φωτογραφίες της έκθεσης θαρρείς πώς θέλουν να απλώσουν το χέρι ή να σε μαγνητίσουν με το βλέμμα τους και να σε τραβήξουν κοντά τους. Πρόσωπα χαρούμενα, αισιόδοξα, φρέσκα, μα και δουλεμένα στη βιοπάλη, με τις ρυτίδες του χρόνου στα πρόσωπα τους να καλούν μνήμες και ιστορίες και να μετριούνται στις χάντρες του κομπολογιού. Πορτραίτα με τη δική τους δυναμική το καθένα είτε σε ασπρόμαυρο είτε σε έγχρωμο χαρτί ως πίνακα ζωγραφικής, παγωμένα στο χρόνο και τον τόπο. Ώρα μπορείς να κάθεσαι μπροστά τους και να ζητάς να σου μιλήσουν, μα απόκριση μην παίρνεις γιατί ότι είχαν να πουν το μίλησαν στο φωτογράφο εκείνη τη στιγμή. Να ψάχνεις συναισθήματα που ένιωθε ο καλλιτέχνης εκείνη τη μοναδική στιγμή. Αλλά κι αυτά έφυγαν ως αέρας ή γιατί πέρασαν στην Ιστορία ή γιατί πήγαν να κυνηγήσουν το όνειρο.

© 2015 Μάγδα Παπαδημητρίου - Σαμοθράκη

Μάγδα Παπαδημητρίου - Σαμοθράκη
Συγγραφέας - ποιήτρια
Κατερίνη

email: magdpapa1@gmail.com